Ja dokter, nee dokter

Zo vind ook jij je weg in de zorg.

ja dokter nee dokterAnne-Marie de Ruiter werd jarenlang van het kastje naar de muur gestuurd en beschrijft in dit boek haar ‘patient journey’ in de zorg. Herkenbaar en met een flinke dosis humor deelt ze haar ervaringen en bedenkt ze hoe het ook anders kan. Met dit boekje bij de hand verloopt jouw doktersbezoek voortaan heel anders.

“Gaat er iets mis, heb ik het gehad, weet ik het niet meer? Dan ga ik naar mijn huisarts. De huisarts denkt en puzzelt mee. Dat is des te belangrijker als je altijd wel iets hebt zoals ik. Of een chronische kwaal of ziekte hebt, of meerdere aandoeningen.”

 Een boek boordevol tips:

  • Hoe vind je een goede huisarts?
  • Tips voor een goed gesprek met de dokter
  • Verstandig googelen
  • Betrouwbare en behulpzame sites
  • Hoe vermaak je je in de wachtkamer?
  • Feedback geven, hoe doe je dat?
  • Hoe dien je een klacht in?

Inzichten, valkuilen, eyeopeners én formulieren om zelf aan de slag te gaan.

Quote van lezeres Karen

“Ik denk dat veel mensen zich in het boek zullen herkennen. Het is erg leuk om te lezen, grappig en herkenbaar.”

Waarom dit boek?
“Dit boek bevat de ervaring en kennis die ik opdeed als patiënt-van-beroep beschrijf ik in de vorm van tips en tools. Voor de vele mensen die net als ik meer in de zorg rondtobben dan ze lief is. En voor zorgverleners die regelmatig zorgtobbers als ik tegenkomen…” – Anne-Marie de Ruiter

gesprek met de dokter“De pijn wordt minder en, ook leuk, opeens word ik met respect behandeld. Er is blijkbaar ‘echt wat’.” 

“Ben ik verwisseld met een andere patiënt?”

“Ik voel me alsof  ik terug moet  komen bij de meester nadat ik voor straf op de gang heb gestaan.”

Feiten en cijfers
In 2016 had ongeveer dertig procent van de Nederlanders één of meer langdurige aandoening(en). Vijfentwintig procent van deze mensen vindt het moeilijk om te begrijpen wat de dokter hen vertelt tijdens zo’n gesprek én 30% van de mensen is alweer vergeten wat de dokter zei als ze de deur uit lopen. Het werd dus hoog tijd voor een boek als Ja dokter, nee dokter, om een handje te helpen bij het vinden van een weg in de zorg.

Over Anne-Marie
“Hier valt niets tegen in te brengen. En wat er tegen in te brengen valt, heb ik al geprobeerd er tegen in te brengen. Deze vrouw is vastbesloten. Dus volg ik braaf haar schema. Je wilt ook niet meteen te boek staan als iemand met weerstand.”

Anne-Marie de Ruiter (1966) is in het werkend leven redacteur. Ze staat bij vrienden en kennissen bekend als het ‘altijd-wat-vrouwtje’ en in de zorg was zij jarenlang een hete aardappel, die telkens zo snel mogelijk werd doorgegeven. In Ja dokter, nee dokter deelt Anne-Marie haar ervaringen en ontmoetingen met opeenvolgende artsen en andere zorgverleners.

De mantra’s van beroepspatiënt Anne-Marie
1. De ideale zorgverlener bestaan niet (de ideale patiënt ook niet)
2. Vaak gaan klachten vanzelf over, soms ook niet
3. Communiceren en afstemmen is niet makkelijk

Quote van lezeres Louise

“Mijn eerste indruk is: leuk. En als je zelf in dat circuit komt, dan is het boekje  heel nuttig. Het is een verhaal waarvan ik denk ‘jeetje wat een gedoe  met die zorgverleners’. Dit boek helpt om zelf de regie in handen te nemen.”

Ja dokter, nee dokter is binnenkort verkrijgbaar via onze webshop.

Benieuwd geworden naar het boek? Er is nu al een gratis e-book verkrijgbaar met handige tips van Anne-Marie!

 

Bron statistieken: CBS – Gezondheid en zorggebruik; persoonskenmerken & CBS – Gezondheid, leefstijl, zorggebruik en -aanbod, doodsoorzaken; kerncijfers