Van het kastje naar de muur? Niet met deze 5 tips

Iedereen wil tenslotte weten waar zijn of haar klachten vandaan komen.

Je gaat naar de huisarts omdat je klachten hebt. In het gesprek met de huisarts blijkt echter dat hij niks voor je kan doen, waarop je wordt doorgestuurd naar een volgende arts. Een ander vaak gehoorde boodschap is dat het ‘misschien wel psychisch zal zijn‘ of dat je fysiotherapie eens moet proberen. Herkenbaar? Ook Anne-Marie de Ruiter werd van de ene naar de andere arts gestuurd en kreeg steeds maar geen oplossing voor haar klachten. Als ‘patiënt-van-beroep’ weet ze inmiddels hoe je niet langer hoeft te shoppen in de zorg. Lees hier haar tips zodat dit ook voor jou verleden tijd kan zijn.

1. Werk samen met je huisarts
De huisarts denkt en puzzelt altijd met je mee. Heb je klachten en maak je je zorgen? Maak dan direct een afspraak en vertel open over je klachten, ook als je bang bent voor ernstige ziektes. Bereid het gesprek goed voor en stel je mondig op als je het niet met de huisarts eens bent. Als het probleem niet wordt opgelost kan je altijd vragen om doorverwezen te worden naar een specialist.

2. Zorg dat je de huisarts begrijpt
Uit onderzoek blijkt dat de behandeling beter werkt als je goed snapt wat de huisarts zegt. Het is heel normaal dat je sommige dingen die de huisarts zegt niet begrijpt. Het ligt echter niet altijd aan jou als je iets niet snapt: doorvragen is belangrijk. Domme vragen bestaan niet. Het helpt ook om iemand naar het gesprek mee te nemen. Schroom ook niet om terug te bellen als je na het gesprek nog vragen hebt.

3. Een voorbereid mens..
Bedenk voor het gesprek wat jij wilt vragen. Wanneer je antwoorden op al je vragen krijgt weet je tenslotte waar je aan toe bent en kan je vooruit. Wat kan helpen is het lijstje met vragen die de huisarts zélf zou stellen als hij naar de huisarts zou gaan.

4. Vraag waarom een arts bepaalde keuzes maakt
Wil je bijvoorbeeld een verwijzing maar krijg je die niet? Vraag waarom dit dan het geval is. Het kan ook helpen om toe te lichten waarom je graag naar een specialist wilt en welk antwoord je daar denkt te krijgen. Zie het als een soort onderhandelen om zo tot een compromis te komen. Zo kan je afspreken om alsnog doorverwezen te worden naar een specialist wanneer de klachten binnen een bepaalde periode nog niet zijn verdwenen.

5. Het hoeft niet te klikken
Ook al ben je tevreden over de arts en zijn adviezen: je komt niet langs voor de gezelligheid. Hij of zij is nu eenmaal geen familielid of vriend(in). Je bent er voor jezelf. Ben je niet tevreden met de huisarts of wil je je laten onderzoeken door een andere arts, dan kan je zo veranderen van zorgverlener. Als patiënt heb je namelijk wettelijk het recht om ten alle tijde een andere zorgverlener te kiezen.

Bedenk vooral..
1. De ideale zorgverlener bestaat niet (de ideale patiënt ook niet)
2. Vaak gaan klachten vanzelf over, soms ook niet
3. Communiceren en afstemmen is niet makkelijk
Anne-Marie de Ruiter beschrijft in Ja dokter, nee dokter haar ervaringen en geeft talloze tips om je eigen omgang met de dokter te verbeteren. Anne-Marie werd jarenlang van het kastje naar de muur gestuurd en beschrijft in dit boek hoe ze haar weg vond in de zorg. Met dit boekje bij de hand verloopt jouw doktersbezoek voortaan heel anders. De tips zorgen ervoor dat jouw eigen patiënt journey geen soap wordt, maar een succesverhaal.